Liniștea și răcoarea serii la mijloc de august îmi permit să îmi trag sufletul și să îmi adun gândurile. A fost un an dificil, în schimbare, în continuă mișcare, cu răsturnări de situații, cu evenimente felurite, benefice, aducătoare de speranță și entuziasm, care au consolidat prietenii și au apropiat oameni din medii și culturi diferite, generații despărțite de ani buni, comunități occidentale și orientale, reflectând civilizații și culturi diferite, dacă nu cumva, diametral opuse.
Din această categorie fac parte proiectele Erasmus, cărora cu mare bucurie ne-am dedicat, pentru că tot ceea ce implică ele, de la partea organizatorică, de gestionare financiară, de comunicare cu oamenii, de utilizare de instrumente digitale și până la mobilitățile propriu-zise, nu doar că ne marchează existența, dar ne și întărește convingerea că noi, ca profesori, ca oameni, facem bine ceea ce facem… Și suntem în direcția bună. Iar când afirm acest lucru mă bazez pe experiența pe care am acumulat-o în ultimii șapte ani. Aceste experiențe ne aduc plus-valoare nu numai în plan profesional, instituțional, ci și în plan comunitar, și am văzut-o cel mai bine tot în ultimul an: profesori, copii, părinți, instituții, primării, oameni ai legii, oameni politici, corporatiști sau ONG-iști, până chiar și polițiștii de frontieră, toți privesc cu simpatie și bucurie, poate chiar cu admirație, activitățile desfășurate în cadrul acestui tip de proiecte.
Liceul Teoretic „Dante Alighieri” are bucuria de a fi implicat în numeroase parteneriate și proiecte Erasmus, de aceea vrem să vă împărtășim și vouă, dragi cititori, experiențele pe care le-am trăit în acest an. Și când spun an, mă gândesc la anul școlar început în septembrie 2021 și încheiat la 31 august. După cum afirmam și mai sus, numeroasele întâlniri și mobilități Erasmus organizate pentru profesori și elevi, găzduite de toate școlile partenere din proiectele noastre. Firul deplasărilor ne-a purtat pe întregul continent european și până la granițele sale.
Itinerarul profesorilor și al elevilor din „Dante” a început cu deplasarea în Adana, în septembrie 2021, în cadrul proiectului Erasmus Protect Your Digital Way Today and Tomorrow, și s-a încheiat în august, în Marea Britanie, în apropiere de Bristol, în cadrul proiectului Erasmus Be Ready for the Educational Challenges. Și pentru a încheia cercul, ultima întâlnire a fost tot în cadrul proiectului Protect Your Digital Way Today and Tomorrow, o întâlnire de evaluare a progresului înregistrat în implementarea activităților. Început înainte de pandemie, proiectul s-a desfășurat sub umbrela marilor îndoieli generate de COVID și imposibilitatea liberei circulații.
Dar să mergem pe firul cronologic și să descoperim, rând pe rând, ce am învățat din aceste aventuri.
Septembrie a fost luna dedicată continuării proiectului Erasmus Protect Your Digital Way Today and Tomorrow, elevii noștri participând la o mobilitate de formare în domeniul securității cibernetice, după ce, la aproape un an de la începerea proiectului, pandemia ne-a obligat să amânăm mobilitățile și să redefinim întregul calendar. Proiectul a continuat cu formările din România pentru profesori și elevi, cu formarea din Grecia pentru elevi și cu formarea pentru profesori din Turcia. Toți cei implicați au fost instruiți în teme precum furtul de date personale, cyberbullying și, în general, toate aspectele din sfera cyber-security.
Dar cum septembrie este o lună plină de recolte, munca noastră a dat roade: Liceul Teoretic „Dante Alighieri” și-a continuat seria parteneriatelor cu un proiect dedicat fenomenului migrației. Prima deplasare, cea care deschidea fizic proiectul Erasmus Don’t Let Them Get Lost, s-a organizat în Ankara, capitala Turciei, unde școala gazdă ne-a introdus în problematica migrației, evidențiind problemele de natură educațională pe care le trăiesc elevii refugiați. Proiectul se desfășoară până la sfârșitul anului 2022, în parteneriat cu școli din Italia, Portugalia, Turcia și Serbia și a cuprins reuniuni de formare desfășurate, pe rând, la Belgrad, San Nicolò di Rottofreno, în provincia Piacenza, Italia, Porto și Antalya. Toate aceste întâlniri au generat un schimb intens de idei și bune practici, au pus bazele altor parteneriate și proiecte, au deschis oportunități infinite, beneficii de care se vor bucura alte și alte generații de elevi, de profesori, de colegi dornici să exploreze și să își îmbunătățească abilitățile de comunicare, să își testeze chiar și propriile limite. În septembrie vom fi gazdele ultimei mobilități din cadrul proiectului și vom organiza sesiuni de formare pe tema integrării lingvistice a elevilor refugiați și imigranți. Am fost aleși tocmai pentru că multiculturalismul și multilingvismul caracterizează instituția noastră de învățământ, incluzând, de asemenea, și întâlniri cu oficialități care gestionează chestiunea migrației, refugiații fiind în creștere la noi în țară în ultima perioadă.
Seria aventurilor și a învățărilor noastre a continuat cu proiectul Erasmus Friendship is a Treasure, în care elevii noștri au descoperit cum exercițiile de mindfulness și de yoga pot detensiona situații neprietenoase din mediul școlar, iar valori precum toleranța, empatia și prietenia îi pot determina nu numai să devină mai sociabili și mai înțelegători față de colegi, ci îi și pot ajuta să obțină rezultate mai bune la învățătură. Școala gazdă din Funchal, Portugalia, ne-a oferit tuturor o lecție neprețuită: rezultatele apar nu numai dacă lecția este bine predată, iar cunoștințele bine însușite și bine aplicate, ci și dacă elevii și profesorii sunt odihniți, respiră corect, nu sunt apăsați de stresul zilnic, sunt cu zâmbetul pe buze și vin la școală purtați de sunetul muzicii, înconjurați de brațele prieteniei. Proiectul a continuat cu o nouă mobilitate a elevilor noștri, de data aceasta, la Riga, în Letonia, unde prietenia a căpătat noi semnificații: elevii noștri le-au citit din cărțile lor preferate din copilărie unor exemplare speciale de patrupede. Câinii au ascultat cuminți glasurile cristaline ale copiilor citind șoptit în limbile lor materne: română, turcă, letonă. În luna octombrie vom desfășura o altă mobilitate, de data aceasta la școala parteneră din Istanbul, unde vom descoperi alte metode și instrumente pentru a gestiona într-o manieră blândă problematica bullying-ului între colegi.
Anul a continuat cu o surpriză care a venit din partea unui vechi prieten, un partener din Turcia dintr-un proiect Erasmus anterior. Astfel, a început proiectul Erasmus Be Ready for Educational Challenges, desfășurat în parteneriat cu școli publice și private din Turcia, Polonia si Portugalia, organizații non-guvernamentale din Grecia și Marea Britanie, coordonatorul principal fiind o organizație pentru tineret din Regat Unit, cu filiale deschise în Irlanda, Italia, Portugalia și Olanda. Reuniunea de proiect din Porto, din luna mai, a creionat calendarul și activitățile proiectului și ne-a oferit ocazia să găsim puncte comune în ceea ce privește experiențele educaționale din timpul pandemiei. Formarea din luna august, din Marea Britanie, a reușit să ofere soluții concrete la probleme tangibile, experimentate în pandemie, cu posibilitate de implementare și în perioada post-pandemică, datorită eficienței în procesul de predare-învățare. Proiectul va fi implementat până în luna mai a anului viitor și va include întâlniri referitoare la progresul înregistrat și formări dedicate profesorilor, astfel încât să fim pregătiți pentru orice provocare educațională.
Prin câte peripeții și câte aventuri nu am trecut în aceste 12 luni, parcurgând în total o distanță de aproximativ 35.000 de kilometri! La ceas de seară vine bilanțul acestor mobilități care au însemnat pentru elevii și profesorii participanți experiențe de neuitat de cele mai variate feluri: experiențe educative și educaționale, experiențe culturale și culinare, tipuri de culturi orientale și occidentale, medii școlare publice și private, comunități locale susținute de aparatul administrativ local.
Vă invit în continuare să citiți câteva dintre mărturiile elevilor implicați, mărturii care dovedesc încă o dată, dacă mai era nevoie, bucuria lor și a noastră de a fi implicați în proiecte de tip Erasmus și de a pune umărul la consolidarea marii comunități construite la nivel internațional, fiind implicate nu doar țări de pe vechiul continent, ci și țări precum Turcia si Marea Britanie, care, deși nu (mai) sunt în Uniunea Europeană, își doresc cu ardoare să participe în continuare, determinând astfel un intens schimb de idei și de bune practici în domeniul educației.
Quote as: Daniela Ducu (2022), Experiența Erasmus din “Dante Alighieri” la ceas de seară; in “Siamo di nuovo insieme”, no. 113-114 (July-September), pp. 28-32. URL: https://roasit.ro/wp-content/uploads/2022/09/SDNI-113-114-sep-2022-LR.pdf. (ISBN: 1843-2085)